zaterdag 4 januari 2014

namaakdierenonderdelen

Geserveerd met rijst en veldsla.
Bijna kipfilet! Met savooistoemp, gestoomde bloemkool, komkommer en rauwe selder.

Let's get it over with, dit postje over realistisch ogende vleesvervangers!

Simon en ik evalueren momenteel het hele gamma vervangers (gelukkig vegan) van Viana. Tot hiertoe viel de nepgyros het meest in de smaak: hiermee kan je zeker een aantal fervente carnivoren beetnemen en hen een pita voorschotelen.

Eigenlijk blijf ik het een luguber idee vinden, maar hey, wat is er erger dan the real deal? Buiten het smaakje en het idee wordt er natuurlijk niet veel echt vervangen op gebied van vitaminen, maar met ons gevarieerde palet aan plantaardig lekkers komen we al een heel eind (veel verder dan de doorsnee vleeseter).

Soja is overigens niet gezond, maar ook hier geldt weer: af en toe kan het geen kwaad en op verplaatsing zijn er vaak geen andere oplossingen (bestel dus die sojaburger maar als dat je enige "veggie" optie is!). Ik hoorde onlangs iemand zeggen dat ze elke dag een glaasje sojamelk drinkt sinds ze geen vlees meer eet, omdat haar dokter haar dit had aangeraden. Geloof nooit klakkeloos dokters, die zelf meestal geen ervaring hebben met gezonde voeding (Westerse geneeskunde doet niet zo aan preventie, ze voeren enkel herstellingswerken uit). Ik weet dat het tegendeel beweerd wordt, maar mijn antwoord daarop is: informeer jezelf. Er is bakken informatie beschikbaar op het internet!
Simon vroeg me om even te verduidelijken dat ook tarwe (brood, bloem, etc.) en aardappelen boosdoeners zijn. Ik ging hier specifiek dieper op soja in, omdat het vaak een te voor de hand liggende keuze lijkt voor mensen die nieuw zijn in het vegetarisch koken. Eén van de problemen met soja is de hoeveelheid fyto-oestrogenen die de plant bevat: grote hoeveelheden hebben schadelijke gevolgen voor de hormonenhuishouding van zowel mannen als vrouwen.

De savooipuree is zeer gemakkelijk te maken: men neme een gietijzeren pot (of eender welke pot waarin je dingen kan stomen), snijde de savooi alsook de patat in kleine stukskes en stome* het geheel een 15 à 20 minuten. Zout, peper en eventueel muskaatnoot toevoegen, pureren en... klaar!

* Stomen in mijn lexicon staat voor: de groenten in een bodempje water leggen en ze verwarmen tot ze gaar zijn en het water bijna volledig verdampt is. Hierbij dien je op tijd weer wat water toe te voegen als de groenten nog niet gaar zijn en het water al verdampt. Ik heb geen stoompan, dus doe ik het zo.

2 opmerkingen:

  1. En soja is ook nog eens verschrikkelijk genetisch gemanipuleerd als het niet biologisch is.
    Yolande

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hey Yolande! Ik weet dat dat in de States bijvoorbeeld een groot probleem is, maar ik heb me altijd afgevraagd hoe dat bij ons nu juist zit met soja. Via vlees (dieren die soja als voeder kregen) kan je GGO's binnenkrijgen en via producten met soja uit de supermarkt wellicht - al dacht ik dat die laatste in Europa nog goed gereguleerd was. Ik weet, na al die jaren artikels lezen, niet wat ik ervan moet denken. In elk geval proberen we zoveel mogelijk producten uit de biowinkel te kopen om net dat probleem te vermijden.

    BeantwoordenVerwijderen