zaterdag 6 september 2014

De Eetprofeet vs de Yologeneratie

De eetprofeet moet zwijgen! Een respons in een beperkt aantal mashtags.

 #antiyolo
Ik wil nu niet meteen stampvoetend met de deur in huis vallen... maar ik ga het toch doen. (Wie entertainment boven so-called gezaag verkiest, slaat deze en volgende hashtag over.) Gisteren las ik tandenknarsend een zoveelste opiniestuk. En neen, ik was niet zozeer irri omdat het indruiste tegen mijn eigen geliefde overtuigingen. Ik was irri omwille van de toon en omwille van de stellingen die onbezonnen geponeerd werden. De auteur besluit het artikel immers met “Ik ben zelf geen voedingsdeskundige, maar”: ondanks zijn gebrek aan kennis van zaken meent hij er toch genoeg over te weten om alle mensen die gepassioneerd zijn door “anders eten” (anders dan Westers) eventjes te bashen. Zoals het hoort in onze Facebook-opiniecultuur. We zijn zover gekomen dat je helemaal niets meer hoeft te weten van bepaalde materie, zolang je maar snel, efficiënt en met een flinke portie sappige, moeilijke woorden alles wat anti-yolo is de kop indrukt. Vergeet ook niet een grappig nieuw samengesteld woord om je tegenstander de mond te snoeren. Eetprofeet, #hahaha #rijmtnogook. Eigenlijk is dit soort opiniestukjes onbeduidend, maar helaas bereiken de verontwaardigde auteurs door publicatie in de grote gazetten wel een enorm aantal mensen.

#hetlevertonsalleenmaarstressop
Ben ik een eetprofeet? Ik heb er me het hoofd over gebroken de voorbije vierentwintig uur. Ik heb een andere levensstijl dan de gemiddeld Vlaamse botterammen met Nutella de klok rond en ik heb in mijn passie voor voedsel inderdaad een profeetfase doorgemaakt. Dat lijkt me volkomen normaal. Ook heb ik een periode van stress gekend met betrekking tot mijn nieuwe eetpatroon. Dat heet ontwenning. Heroïneverslaafden – ik houd van groteske vergelijkingen – lijden ook aan stress wanneer je hen het afkickcentrum en de cold turkey induwt. Wil dat zeggen dat ze dan maar moeten blijven spuiten? O jee, goedevoornemensgerelateerde stress, het summum van anti-yolo! Ik heb goed en slecht nieuws. Het goede nieuws is dat het gemiddeld 30 dagen in beslag neemt om jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren. 30 dagen waarin je de regels moet volgen (dat was het slechte nieuws). Om die reden zullen de meeste gezondheidstherapeuten – natuurgeneeskundigen – je een zuiveringsdieet voorschrijven dat minstens zes weken duurt. Deze periode is er om je ogen te openen voor al het voedsel dat je tot dan toe genegeerd had, omdat het onbekende meestal afschrikt of omdat de nieuwe smaak wat minder explosief is. (Eerder dan om jezelf tot op celniveau te zuiveren... is dat nog mogelijk in deze wereld?) Toegegeven, dat vraagt om levenslange discipline. Zet mij een bordje boekweit met Bretoens zeewier en een bordje met een boterham met Philadephia met Milka voor en ook ik krijg het nog steeds moeilijk, maar breken met oude gewoonten is een interessante ervaring. Ik wéét nu dat ik me lichamelijk veel frisser zal voelen met een portie boekweit dan met een tarwehap met een dubieus zuivelproduct. Zomaar eten wat je wil doe je niet zomaar, helaas. Dat is willen fietsen terwijl je nog niet kan lopen. Gezond eten is je verbonden voelen met wat je in je mond stopt; in een van voedsel vervreemde maatschappij vraagt dat enige moeite en alle moeite begint met... stress. Die verdwijnt ook wel weer!

#gemakzuchtigcreationisme
Het argument van de omnivoor schuif ik hede ten dage opzij als gemakzuchtig creationisme: wij eten nu eenmaal alles, meneer, en dus ook dikke biefstukken van den Delhaize. Ja en neen. Wij aten vroeger de vieze overschotjes van de prooien van roofdieren: pezen en beendermerg van lijken en zo (dank aan Ine en Simon voor dit feitje), en voor de rest was het onkruid vreten geblazen, want nomadisch als wij waren, hadden wij indertijd nog geen tarwetarwetarwe. De dikke biefstuk was voor het sterke roofdier en jij mocht blij zijn als zijn portie rood vlees toch wat te copieus bleek. Ergens hebben de paleo's dus gelijk met hun dieet van vlees en groenten, alleen overdrijven zij lichtelijk met hun hoeveelheden dierlijke eiwitten. Een vuistje per week moet volstaan, maar hey, wij veganistische rotzakken keuren zelfs dat niet goed. En wat tarwe betreft: het zat al niet in ons oorspronkelijke voedingspalet en gezien de gevallen van glutenintolerantie blijven toenemen, denk ik dat we mogen aannemen dat onze darmflora het nog altijd niet eens is met al die boterhammen en pastagerechten die ze continu voorgeschoteld krijgen. Of toch wel? Ja, de slechte bacteriën zijn inderdaad heel erg blij met suiker, tarwe en slechtverteerde combinaties zoals daar zijn vlees+patatten. De goede bacteriën in je buik geven geen fuck om je smaakpapillen, die willen gewoon gezonde voeding zien passeren.

Voor zij die driemaal daags een ferme drol produceren: ik heb niets gezegd, u kan de wereld aan. Carry on, ma'am.

#levenisdoodgaan
Oh, really? Vreet maar aan, laat maar hangen en waaien. De farma's zullen je dankbaar zijn. Ieder zijn keuze uiteraard. Mijn familie telt meerdere bourgondiërs, zoals menig Vlaamse familie, maar zij komen of kwamen niet meteen zacht aan hun einde. Niet alle kankers of leverfalen hangen voor 100% samen met een slecht eetpatroon; stress en chronische angst of depressie spelen evenzeer een grote rol. Voeding kan echter de vicieuze cirkel doorbreken: een stabiele suikerspiegel bevordert een stabiel gemoed, een stabiel gemoed betekent betere stressbestendigheid, minder stress betekent een verkleinde kans op een dramatisch einde. Als minder troep eten de kans op een energieke oude dag en een vredige dood verhoogt, dan teken ik daarvoor. Met een beroep dat ik graag en met liefde uitoefen wil ik immers nog niet op pensioen op mijn 65 ;-)

#helpikbenverward
Men zou tegenwoordig niet meer weten wat gezond is en wat niet, door een overvloed aan tegenstrijdige informatie. Zucht. Er zijn enkele vaststaande feiten, maar die zijn niet meteen “leuk” en daarom doen we dan maar alsof we terminaal verward zijn. Staat vast: tarwe is niet OK, suiker is niet OK, te veel eten is niet OK, vlees en zuivel vol antibiotica en stresshormonen zijn niet OK, pesticiden zijn niet OK én... ongefermenteerde en industrieel bewerkte soya is niet OK (ha!). En al dat gezwets over het al dan niet eten van superfoods: ja, die zijn keigezond, "super", het zit in het woord. Vul je voeding ermee aan, ze zijn uiteraard geen excuus voor chips of sigaretten (open deur, open deur). Zoals de ravissante Alissa Vitti van FLO Living onlangs tweette – ik ga me ook 'ns bezondigen aan een quote:

Repeat after me: Food is NOT entertainment. Food is pleasurable and for sustenance.

#8020
Simon verwoordde het nuchter en bondig: je moet je voor 80% aan de regels houden, dan kan je ze voor 20% aan je laars lappen. Maar zoals ik al schreef onder een vorige bashtag: je dient eerst de regels onder de knie te krijgen en dat gaat enkel via de oh-zo-stresserende weg van de geheelonthouding. Een voedselguru of eetprofeet kan je op het goede spoor krijgen, maar “laat hen daarna weer los en bewandel je eigen pad”.

#Amen

Geen opmerkingen:

Een reactie posten