vrijdag 4 juli 2014

ijsblokjes van aloë vera en goudsbloem


Een huisgemaakt middeltje tegen zonnebrand - danku James Wong van Grow Your Own Drugs, een boek dat ik vier jaar geleden vanbuiten wilde leren, toen het internet nog niet bezaaid was met "home remedies". Danku ook aan mijn mooie aloë, die drie oude armpjes afstond voor dit recept.

Het originele recept is met verse goudsbloemen, die had ik natuurlijk niet ter beschikking. Gelukkig verzamel je als kruiden- en geneesmiddeltjesfanaat op een paar jaar tijd toch wel wat gedroogd spul en daar zat een zak calendulablaadjes bij. Ik maakte er dan maar thee van: twee theelepels op een kop heet water, 10min laten trekken, dan zeven. "Splice" de aloëbladeren en snijd of lepel de inhoud eruit (kleverig boeltje) en mix in de blender samen met de goudsbloemblaadjes en wat van de thee (hoeveel thee kies je zelf... ik gebruikte een halve kop en maakte 8 ijsblokjes).

De vriezer in, een uurtje geduld, klaar!
Edit: niet voor zware (zonne)brandwonden. Gebruik in ernstigere gevallen gewoon het niet-bevroren mengsel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten