maandag 23 december 2013

Nostalgische rooktempeh in't rood.

Moeilijkheidsgraad: 2 - Tijdrovendheid: gemiddeld - Heerlijk? Ja.

De oorspronkelijke versie van dit gerecht was een 'all time classic' (met lyonner-rookworst) toen ik jong was en mijn ouders de eindjes maar moeilijk aan elkaar konden knopen. Deze plantaardige versie is een veganistische variant op die klassieker.

Benodigdheden:
- een pak rooktempeh
- een koffielepel azijn, sojasaus en olijfolie
- één teentje look
- een blik gepelde tomaten
- 1 of 2 grote uien
- champignons
- pasta/boulgour/tarwegriesmeel/... voor erbij.


Snij de tempeh in schijven en schik ze op een bord in een mengsel van azijn, sojasaus, olijfolie en het geperste teentje knoflook. Ik plet dat met mijn mes, maar je kan het ook door een persje halen of gewoon heel fijn snipperen. Je kan dit best een halfuurtje of meer op voorhand doen. (Deze marinade voor rooktempeh leerde ik trouwens van dat ander lekkers dat deze blog beheert).

In de tussentijd kan je water aan de kook brengen om je pasta in te bereiden.

Maak de ui schoon en snij hem in grote schijven. Bak deze lichtjes aan in de pan in kokosvet (of olijfolie, maar dat is minder gezond), voeg de champignons toe en laat ze eventjes meebakken. Als dit geheel gaar genoeg is voeg je het volledige blik tomaten toe. Laat sudderen op een zacht vuurtje en houdt warm.

Bak in een niet te hete pan met olie de gemarineerde tempeh aan beide zijden tot die een beetje krokant is. Voeg de overschot van de marinade toe aan de tomatensaus.

Het enige wat je nu nog moet doen is de saus een beetje zouten en je kan het boeltje op borden scheppen.

Snel klaar, weinig ingrediënten, en heerlijk nostalgisch (al is dat waarschijnlijk alleen voor mij zo).

Smakelijk!











Geen opmerkingen:

Een reactie posten