vrijdag 20 december 2013

Rösti van bij ons.

Moeilijkheidsgraad: 2 - Tijdrovendheid: gemiddeld - Lekker? Ja.

Als ik geen zin heb in 'gewone' aardappelen maar ik wil er iets speciaals van maken dan waag ik mij aan deze traditionele Zwitserse rösti. Het enige lastige aan deze bereiding is het boeltje omgedraaid krijgen in de pan en zorgen dat het niet aanbrandt. De game is on!

Benodigdheden:
- 2 grote aardappelen
- 1 kleine ajuin
- nootmuskaat, peter, zout, (verse kruiden)

Voor je kan beginnen aan de rösti moet je de aardappelen koken. Ik ga ervan uit dat je weet hoe dat moet. Kook ze net niet gaar. Giet ze af en laat ze voldoende afkoelen zodat je ze kan vasthouden. Als je de aardappelen de dag voordien gekookt hebt zouden ze koel genoeg moeten zijn en kan je meteen verder.

Snipper de ui fijn en rasp de aardappelen. Mik dit samen met de nootmuskaat, peper en het zout in een kom en haal voorzichtig door elkaar. 

Zet een pan op het vuur met ruim voldoende olie (kokosvet). Stort het aardappelmengsel uit in de pan en maak er met de achterkant van een lepel een platte schijf van. Je hoeft niet als ik je ganse pan vol te gieten. Je kan ook kleine 'burgertjes' maken. Hiervoor is het best dat je werkt met aardappelen die volledig afgekoeld zijn omdat het anders snel een papperig boeltje wordt. Wacht een aantal minuten tot je merkt dat er zich een korstje vormt in de pan en draai het geheel (of de aparte röstis) om. Eens de andere zijde ook voldoende gebakken is kan je in onvervalste alpenstijl (faux-lederhozen!) deze bereiding serveren.

PS: Ik voegde in mijn bereiding een stuk zoete patat toe omdat ik nog een overschotje had liggen dat ik niet wilde laten verkommeren. O ja, en een beetje bladpeterselie.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten